ERİTROMİSİN NEDEN BULUNMUYOR

Yazı Fontunu Büyült Yazı Fontunu Küçült Yazı Fontunu Sıfırla
erythrocin küçükusta
Paylaş

Son zamanlarda birçok ilaç bulunmuyor veya çok zor bulunuyor.                 

Bu ilaçlardan biri de makrolid grubundan eritromisin isimli antibiyotik. Bu, özellikle solunum yolları enfeksiyonlarının bir numaralı antibiyotiği.

Solunum yollarında hastalık yapan bakteriler içinde etki etmediği yok gibi. Penisiline alerjik olanlarda da güvenle kullanılabiliyor.

Erişkinler için tablet çocuklar için süspansiyon formları var. Fiyatı da çok ucuz. Çocuklar tarafından çok rahat içilmesi de çok önemli özelliklerinden biri.

Otuz yılı geçen meslek hayatımda belki de bir kamyon dolusu yazmış olduğum eritromisin bir yıla yakındır gene bulunmuyor.

Gene diyorum; çünkü eritromisin bundan 2-3 sene evvel de bulunmaz olmuştu.

O zaman üretici firmayı aramış ve ilgililerden bu önemli ilacın neden bulunmadığını sormuştum. Aldığım cevap ilacı üreten esas firmanın bunun imalatını başka bir firmaya devrettiği ve onunla yaşanan ticari bir anlaşmazlık sebebiyle de üretimin durduğu şeklindeydi.

Eritromisin bir süre sonra tekrar piyasaya çıktı ama şimdi bir seneye yakın süreden beri gene bulunmaz ilaçlardan oldu.

Makrolid grubundan eritromisine alternatif olabilecek klaritromisin, azitromisin gibi başka antibiyotikler var. Ancak bu ilaçların hem fiyatı eritromisine göre birkaç misli fazla ve hem de özellikle klaritromisin çocuklar tarafından acı olması sebebiyle çok zor içilen bir ilaç. Bu ilacı içip de kusmayan çocuk yok gibi neredeyse.

Eritromisin doktorların umurunda mı acaba?

Eritromisinin piyasada bulunmadığından doktorların çoğunun haberi bile olmadığını, olsa da birçoğunun umursayacaklarını sanmıyorum.

Patent süresi çoktan dolan bu ilaç için senelerdir hiçbir reklâm yapılmıyor; promosyon ürünü olarak hiçbir şey dağıtılmıyor; bir kalemi bile çok görüyor firmalar. Bunlar sayesinde herhangi bir kongreye bedava götürülmek de söz konusu değil. Çünkü bu o kadar ucuz ki kamyonlar dolusu satılsa bile fazla bir kâr bırakmıyor.

Eritromisinin üretilmemesinin bence en önemli sebebi şu: Ucuz ilacı piyasadan çekerek bunun yerine pahalı olanlarının satılmasını sağlamak! 

Gelelim neticeye

Eritromisin, dünyanın her ülkesinde her zaman bulunması gereken, hiçbir ilaç firmasının hiçbir bahanenin arkasına sığınarak artık ben bu ilaçları üretmeyeceğim diyemeyeceği temel ilaçlardan biridir.

Eritromisinin ülkemizde üretimi ticari veya teknik herhangi bir sebeple mümkün değilse, bu ilacın ithal edilerek piyasaya verilmesini istiyor ve bekliyorum.

Envai çeşit kedi, köpek mamasının, türlü çeşitli kuşyeminin bulunduğu ülkemizde eritromisinin bulunmamasını kabul edemiyorum.

Sağlık Bakanlığı Eczacılık Genel Müdürlüğü’ nden bu konuda acil bir açıklama bekliyorum.

Paylaş

Yazı için 12 yorum yapılmış:

  1. Tuna Erinçler diyor ki:

    Sadece para kazanmak için çalışan ilaç firmaları yalnız eritromisin’i değil daha pek çok ucuz ilacı Türkiye’ye getirmiyor veya üretmiyorlar. Geçende aynı şey B6 vitamini için gazetelerde yazıyordu. Bildiğim kadarı ile Clonidin yıllardan beri dışarda kullanılmasına rağmen Türkiye’ye gelmedi fakat ondan kat kat pahalı olan bir diğer alfa-2 analoğu dış piyasaya sürülmesinden kısa bir süre sonra Türkiye’ye de ithal edildi. Keza dışarda anestezi’de kullanılan nörokeptikler de Türkiye’de yok çünkü ucuz. Buna karşılık çok daha pahalı fakat yan etkileri çok daha fazla olan inhalasyon anestetikleri hemen ithal ediliyor.

  2. Mehmet Faruk Aydın’ ın yorumu:
    29.03.2011 12:25
    Milyonlarca destek.NAMUSLU DOKTORLARDAN….hem solunum yollarında hemde barsaklarda enfeksiyon olan çocuklara verilebilecek tek ilaç eritromisindir…halkın sağlığıyla oynayan çıkar çeteleri utansın…

  3. selam – 29.03.2011 13:24
    ciddi takipleriniz icin tesekkurler
    AKINETON-HALDOL meselesine ne zaman giriceksiniz hocam? Yillardir bekliyorum.
    bu ilaclarin Amerikada otuz senedir yasak oldugunu fayda yerine kotulestirme etkisi yaptigini ancak siz ilan edebilirsiniz sanirim.

  4. SEYHAN SEYHUN – 29.03.2011 20:34
    EN DERİN SAYGILARIMLA YUREKTEN KATILIYORUM HOCAM

  5. ENVER ŞÜKRÜ GÖNCÜOĞLU diyor ki:

    İlaçlar Lokman Hekim tarafından geliştirilmediğinden, Kızılay tarafından üretilmediğinden, Noel Baba tarafından dağıtılmadığından bulunamıyor.
    Sonuçta bu bir endüstri. Cennete gitmek için ilaç ürettiklerini düşünmek saflık olur.
    Bu konuda ne ilaç firmalarını ne de doktorları suçlayabiliriz.
    Sağlık Bakanlığı dışında suçlayabileceğimiz bir muhatabımız yok hocam.

  6. Uzm Dr – 30.03.2011 11:39
    23 yıllık doktorum. Başka hastalık yokmuş gibi varsa yoksa kolesterol tansiyon ilacı çalışırlar. Eritromisini ne çalıştıklarına ne de yatırım yaprıklarına değer. Siz hiç parasetamol vb ilaçları çalıştıklarını gördünüzmü?

  7. neden olacak ? ecz.agah kendilerini firmacılara satan hekimler yüzünden yok, sektörü sadece eczane ayağını didiklemekten ibaret sananlar yüzünden yok.

  8. KATILIYORUM
    Etkiniği ve yılların ilacı olması sebebiyle güvenli oluşu yanında ucuz olması sebebiyle üretilip doktorlara tanıtılması daha doğrusu hatırlatılması önemli.Yeni dr ların çoğu bu preparatları bilmiyorlar bile.Bir dezavantajı belki bu grup ilaçlar günde en az 3-4 defa alınması gerekiyor. Ancak hocanın dediği gibi tadları daha hoş özellıkle cocuklar için..yani hoca haklı dr.ali ALİ COŞKUN / 30 Mart 2011 14:49

  9. önce sağlık değil önce para maalesef
    herşeyde olduğu gibi insan sağlığı da ne yazıkki enson ömen bakımından önce ticaret ve buna en yetkili merciler en okumuş bilgili şahıslar bile, paranın sıcak yüzüyle temas edince alet oluyor Allah sizin gibi ettiği yeminini vede vicdanının sesisini hiç unutmayan,idealizmini hiç kaybetmeyen doktorlar nasip etsin bu ülkeye naciye tabakoğlu / 31 Mart 2011 22:20

  10. Kanser ilaçları da farklı mı?
    DCA yani Dichloroacetate da patent süresi dolmuş son derece ucuz bir kanser ilacı değil mi ? ( akciger kanseri, göğüs kanseri,beyin tümörleri konusunda etkili )
    Türkiyedeki kanser araştırma mezkezleri bu maddeyi neden denemiyor ? Kanada Alberta Üniversitesinin yürüttüğü çalışmalardan kaç akademisyenin haberi var?
    Daha önemlisi ilaç firmaları neden ilaç olarak üretmekten kaçınıyor ?
    Tabii ki sadece ucuz olduğu için.
    Ne yazık ki piyasayı hizaya getirecek ve SGK ilaç maliyetini düşürecek SSK İlaç Fabrikalarımız da 2006da kapatıldı..
    Pek çok ilacı ilaç firmaları SSKnın yüzde 500 – 600 katına üretirken hem de.
    Durgun / 05 Nisan 2011 03:29

  11. Tıbbi Mümessil diyor ki:

    Ben de yanlış buluyorum artık üretilmemesini. Az önce Pulmicord’da size katılmadım ama onun farklı formlarda birkaç alternatifi vardı. Etken maddenin tamamen piyasadan kalkması çok hoş bir durum değil.
    Aklıma iki sebep geliyor.
    *etken madde yurt dışında üretilmiyor ya da ihracatı yapılmıyor olabilir.
    *TR deki üretici firmanın fabrika kapasitesin yetersiz olması, eritromisin gibi kar marjı düşük bir ürünü ürettiğinde firmayı zarara sokuyor olabilir.

    İlk sebebin pek bir çözümü yok gibi ama ikinci için sınırlı da olsa biraz üretim zorlamayla sağlanabilir..

  12. dr feray izgi diyor ki:

    hocam yıllardır ben de bu durumdan müzdaribim.çocuk acilde çalışıyorum eritromisin granül penicillin alternatifi idi benim için özellikle de diğer ilaçlara dirençli procain peniciline duyarlı a grubu beta hemolitik streptokoklar için,boğmaca türü öksürük etkenlerine de iyi geliyordu ve çok ucuzdu.malesef benim gözlemim klariromisine de direnç var.nasıl olacak bilmiyorum ama eczanelere ve depolara iletebiliyoruz ancak isteğimizi onlar da piyasada yok diyorlar.reçeteye yazsak geri geliyor reçetemiz hastalar da bizi geri kalmış falan zannediyor.çünki eczanelerin de pahalı ilaç satmak işlerine geliyor.bir de azidosilin etken maddeli longatren var dı o da yok artık tonsillitte kullanırdım.ne yazıkki maksat fayda değil ticaret olduğu için elimize yazmamız için müsaade verilen ve ancak eczanede bulunan ilaçları yazmak zorundayız.sevgiler.

Siz de yorumunuzu paylaşın: